Köpguide
Paula's Choice är ett märke på kosmetika, men samtidigt också ett personligt varumärke. Produkterna är utvecklade av affärskvinnan, radioprogramledaren, och skådespelaren Paula Begoun. Syftet med produkterna har från start varit att framställa kosmetika som är väl underbyggd på forskning och samtidigt är fullkomligt transparent när det gäller ingredienser och produktion av krämerna och serumen.
Paula's Choice handlar också om att få effektiv behandling som är skonsam mot hudproblem som acne, väldigt torr eller fet hy. De är också kända för att satsa på utveckling av produkter specifikt för åldrande hy och har serier som förebygger och minskar rynkor och ålderstecken.
Produkterna är väl testade och framtagna i laboratorium, men utan någon som helst typer av försök på djur. För att produkterna ska hålla hög kvalitet användningen ut och vara helt bakteriefria säljer man aldrig dem i burkar utan bara i tuber och flaskor. På det sättet kan inga onödiga bakterier ta sig in och förstöra produkten så som det lätt kan bli i en burk.
Produkterna har inga artificiella doftar eller allergiframkallande ämnen och fungerar oftast även för de med allra mest känslig hy. Att skydda huden från fria radikaler och yttre stress är ett tongivande förhållningssätt för företaget och det är bland annat av den orsaken som de har en solskyddsfaktor på minst 30 i alla sina produkter.
Fakta om Paula Begoun
Som radiopersonlighet och programledare är Paula Begoun känd som “the cosmetics cop”. Hon är brutalt ärlig när det kommer till hudvård för kvinnor och vad hon anser vara det bästa och det sämsta för vår hy.
Hennes egen resa mot att vara en av skönhetsindustrins mest respekterade personligheter började när hon själv sökte lösningar för sina problem med eksem och akne. Paula började nitiskt läsa etiketterna på alla hudvårdsprodukter hon köpte och började inse att hon hade använt helt fel produkter i ansiktet.
Hennes gedigna kunskap om olika ingredienser och deras verkan gjorde att hon förstod att många av produkterna hon använde faktiskt gjorde hennes hy ännu sämre. Efter det fattade hon beslutet att ägna sig helt och fullt åt att lära sig allting om hudvård och vetenskapen bakom ingredienserna.
Den här kunskapen ville hon också dela med världen, oavsett om det skulle vara provocerande för många. Hon var inte rädd för att göra sig obekväm och när hon som ung jobbade på en kosmetikavdelning på ett varuhus vägrade hon sälja de antirynkkrämer som hon ansåg inte skulle hjälpa.
Genom åren har hon producerat mer än tjugo bästsäljande böcker om skönhet och har varit värd för ett väldigt omtyckt radioprogram. Hon har varit gäst hos CNN, Oprah, The Today Show m.m. Hon är grundaren av sajten Beautypedia, en recensionssajt för skönhetsprodukter. 1995 grundade hon även sin egen hudvårdsserie som heter Paula's Choice Skincare.
Även om hon nu är väletablerat och hennes företag omsätter miljoner är hon fortfarande lika dedikerad till att avslöja och säga sanningen om det vi sätter på huden. Hon låter detta återspeglas i sitt företag och släpper inte någon produkt på marknaden förrän hon vet till 100% att den levererar och lever upp till hennes höga krav på kvalitet.
Paula har nitisk kontroll på sina egna produkter och känner till varenda en av dem i absolut minsta detalj. Och naturligtvis är hon även användare av sina egna produkter och ingenting annat.
Grunden är en frisk hy
Förutsättningen för att kunna lägga en bra daglig makeup och skönhetsrutin är en i grunden sund och frisk hy. Har du dålig hy och kanske är drabbad av akne spelar det ingen roll hur bra du är på att lägga makeup och hur effektiva foundations och concealers du har.
Vare sig du gillar en naturlig look eller är en riktig makeupnörd är grunden en frisk och sund hy. Man anser att hudvård bör vara helt och hållet anpassad till just de förutsättningar som du har och det betyder att de ser helt olika ut från person till person.
Paula’s Choice har väldigt mycket rådgivning och på deras hemsida kan du få hjälp med att sätta ihop din egen hudvårdsrutin utifrån just dina förutsättningar vad beträffar din hudkvalitet och den målsättning du har med din hudvårdsrutin.
Kanske vill du förebygga rynkor, få en friskare hy utan acne, eller så behöver du en boost av fukt. Vad du än behöver få gjort så kombinerar Paula's Choice ihop en skönhetsrutin för dig som gör att din hud får de allra bästa förutsättningarna för att mår bra. Paula’s choice vill helt enkelt att du ska ha den bästa hyn du någonsin har haft med hjälp av deras produkter!
Värdegrunden
Sammanfattningsvis när det gäller deras filosofi kring produkterna kan man enkelt enkelt formulera det som så: När du köper din Paula's Choice-produkt som i sig inte är en lågprisprodukt får du i utbyte en produkt där du vet exakt vad ingredienserna är och också på vilket sätt de är verksamma.
Produkterna ska alltid hålla vad som utlovas. På deras hemsida finns det också, som en del av transparensen, gott om recensioner av deras produkter från kunder och även genomsnittsbetyg. Även fördelar och nackdelar finns listade.
Vilken hudtyp har du?
Innan du väljer dina produkter från Paula's Choice ska du ta reda på vilken typ av hud du har för att kunna bedöma och ta reda på vilka produkter du behöver. Paula's Choice har en steg-för-steg guide på hur du tar reda på vilken typ av hy du har och vilka produkter som är rätt för dig. Så här går du tillväga:
- Tvätta dig med en väldigt mild rengörare och vänta ca 15-30 minuter. Under den här tiden ska du inte applicera några produkter i ansiktet alls.
- Efter tiden har gått ut studerar du din hy och ser vilka som är din huds egenskaper under naturliga förhållanden.
Stramar din hy och har en tendens att flaga har du en torrare hy och börjar den ganska snabbt producera fett i hela ansiktet eller på T-zonerna har du fet eller blandhy. Man kan enkelt dela upp hur kvaliteterna i fyra olika grundläggande kategorier:
Normal hy
På normal hy känns huden mjuk och spänstig och i balans. Det finns inte några tecken på varken fnasig eller oljig hy. Med rätt hudvårdsprodukter behåller du den här balansen och börjar din hy visa tecken på rynkor kan du använda dig av produkter som är speciellt anpassade för att minska och förebygga dessa.
Torr hy
När din hy känns åtsittande och uttorkad och kanske är flagig på till exempel panna, haka, och nästipp är du drabbad av torr hy. Du behöver då riktigt återfuktande produkter som reparerar och återställer hudbarriären och förhindrar att fukt försvinner ur huden.
Du kan också fundera över hur luften är i ditt hem eller på din arbetsplats. Särskilt i kontorsmiljöer kan luften vara väldigt torr, men även i till exempel nyproducerade och välisolerade hus kan det vara mycket torr luft.
Är du redan i grunden drabbad av torr hy så förvärrar bara din miljö tillståndet. Skaffa en luftfuktare till ditt hem och använd noga utvalda produkter för att skydda dig under arbetsdagen, så att din hy får rätt näring och balans.
Blandhy
Det här är en typ av hy som många har, det vill säga att man har den oljiga och feta T-zonen på panna, näsa, och haka och resten är torr eller normal. De fetare partierna kan ha stora porer, akneutbrott, och pormaskar. Med rätt typ av produkter blir din hy mer balanserad och ser slätare och klarare ut.
Fet hy
Det inte svårt att veta om man har fet hy eftersom man har en blank hinna och känns fet på fingertopparna när man rör den. Du kan få acneutbrott och har kanske pormaskar och är väldigt känslig för ingredienserna i olika hudvårdsprodukter. Har du fet hy är det väldigt viktigt att du gör ett omsorgsfullt val av hudvårdsprodukter.
Fördelar
- 100% vegansk
- Producerad och kontrollerad i USA
- Inte testad på djur
Nackdelar
- Kan kännas dyra om man inte är villig att satsa på sin hudvård
- Avsaknaden av artificiella parfymer och färgämnen gör att krämerna inte alltid känns exklusiv i doft och färg
Produktfakta
Grundat av Paula Bogues och säljer endast produkter med ingredienser som är vetenskapligt belagda. De tar fram produkter med en genomtänkt kombination av ingredienser. Företaget är flerfaldigt prisbelönad och har en omfattande kundtjänst och rådgivning.
Sammanfattning
Paula's Choice är ett märke där ägaren gått in med själ och hjärta i sin slutprodukt och det är definitivt inget storbolag som har vinst som första syfte utan här har framgångarna kommit tack vare en brinnande passion för kvinnors hud och hälsa och viljan att skapa en företagsfilosofi där ärlighet och transparens kommer i första rummet.